Metal Gear Mk. II یا روبات Mark II یکی دیگر از وسایل جالب موجود در MGS4 هست. این Metal Gear کوچک توسط Otacon طراحی شده است و دارای توانایی های بسیاریست. Mark II که کنترلر آن در دست شما یا بهتر است بگوییم Snake می باشد قابلیت نامرئی شدن را دارد و به کمک این قابلیت می تواند خود را به دشمنان نزدیک سازد و با استفاده از شک الکتریکی آن ها را زمینگیر کند و سپس سلاحشان را هم برایتان بیاورد. این ربات همچنین یک نوع وسیله ی ارتباطیست بین Snake و دیگر شخصیت های بازی.
یکی دیگر از امکانات خوبی که این بازی در اختیار شما قرار داده است Drum Can یا بشکه ی فلزی می باشد. این بشکه علاوه بر این که در مقابل گلوله های دشمنان مقاوم است می تواند وسیله ای برای مخفی شدن Snake در درونش باشد. Snake هنگامی که در درون این بشکه قرار می گیرد می تواند با احتیاط حرکت کند و سپس آن را کج کرده و به سمت دشمنانش غل بخورد و آن ها را از سر راه بردارد.

Solid Snake در این نسخه از توانایی های Close Quarters Combat) CQC) خود نیز می تواند بهره ببرد. این تکنیک ها که چیزی شبیه به تکنیک های جودو می باشند به زیباتر شدن حرکات مخفیانه ی بازی بسیار کمک می کنند و معمولآ برای غافلگیر کردن، خلع سلاح کردن، تهدید کردن، خفه کردن و بیهوش کردن دشمنان استفاده می شوند و Snake نیز این تونایی را دارد که این تکنیک ها را به شکل های مختلفی انجام دهد. همانطور که اشاره شد شما می توانید با استفاده از CQC دشمنان خود را خلع سلاح کرده و چیزهای با ارزش آن ها از جمله سلاحشان را برای خود کنید اما سلاح های جدید بدست آمده از دشمن بلافاصله قابل استفاده نخواهند بود و دارای رمز (ID-locked) هستند ولی به لطف حضور شخصیت جدیدی در این نسخه با نام Drebin که یک متخصص اسلحه است، می توان رمز اینگونه سلاح ها را با گرفتن امتیازاتی به نام Drebin Points (که با جمع آوری اسلحه و مهمات خود به خود بدست می آید) از بین برد و آن ها را قابل استفاده ساخت. تنوع سلاح ها نیز در این بازی بسیار بالاست و انواع اسلحه در محیط وسیع بازی یافت می شود و Snake نیز توانایی حمل همه ی آن ها را دارد. همچنین توانایی Upgrade کردن اسلحه هم در MGS4 وجود خواهد داشت و شما می توانید بر روی اسلحه ی مورد نظر خود امکاناتی مانند لیزر، صدا خفه کن، Grenade Launcher و ... اضافه کنید.
سیستم سلامتی این بازی نیز بسیار جالب طراحی شده است. در این بازی دو پارامتر Psyche و Stress برای نشان دادن توانایی Solid Snake در وضعیت های مختلف وجود دارند. Psyche که در زیر درجه ی Health اسنیک قرار می گیرد میزان توانایی جسمی Snake را نشان می دهد و در هدف گیری او تاثیر دارد و بالا بودن آن به کمتر آسیب دیدنش کمک می کند. اما هرچه شما بیشتر وارد اکشن رو در روی بازی شوید و کمتر به مخفی کاری روی بیاورید درصد Stress اسنیک بیشتر می شود و این امر در میزان Psyche او تاثیر خواهد داشت. اگر اسنیک Stress زیادی داشته باشد Psyche او نیز به آرامی کم شده و در نتیجه کار شما برای ادامه ی بازی دشوارتر می شود. این مسئله در درجات سختی بالای بازی بیشتر خودنمایی می کند. بنابراین باید سعی کرد تاجایی که امکان دارد از درگیری های مستقیم و غیر ضروری با دشمن خودداری کرد و بیشتر به حرکات مخفیانه روی آورد چرا که MGS4 در درجه ی اول یک بازی Stealth هست و Snake نیز یک کماندوی حرفه ای و متخصص در انجام این کار. البته باید گفت که قسمت هایی مانند تیراندازی بر روی موتورسیکلت و یا مقابله با Bossها و موارد محدود دیگر از این قبیل در طول مراحل بازی وجود دارند که برای رسیدن به هدف فقط باید با اکشن خالص پیش رفت و مخفی کاری در آنها معنایی ندارد و به نوعی غیر ممکن است.

همانطور که می دانید MGS4 یک بازی سوم شخص است اما سازندگان این بازی به فکر دوستداران سبک FPS هم بوده اند و نمای اول شخص را نیز در بازی قرار داده اند و شما در بسیاری از مواقع شاید حتی این نما را به خاطر هیجان بیشتر و دقیق تر بودنش بر نمای سوم شخص بازی ترجیح دهید و از این دید بازی را دنبال کنید. در کل سازندگان MGS4 دست گیمرها را برای انجام این بازی بسیار باز گذاشته اند و به خاطر همین ویژگی هاست که MGS4 پهنای وسیعی از گیمرها را در بر می گیرد و علاقه مندان بی شماری را در سطح جهان دارد.
شاید پیش از عرضه ی این بازی بسیاری از افراد با توجه به تریلرها و تصاویر معتقد بودند که MGS4 از لحاظ گرافیکی چندان قدرتمند نخواهد بود و حرف زیادی برای گفتن ندارد اما پس از عرضه ی رسمی بازی مشخص شد که اینگونه افراد در اشتباه بزرگی بوده اند. به جرات باید گفت که گرافیک MGS4 حیرت انگیز کار شده است و در بین بازی های کنسول بهترین است. سازندگان برای گرافیک این نسخه کاملآ سخت افزار پیچیده ی PS3 را مورد بررسی قرار داده اند و با استفاده از یک موتور گرافیکی پیشرفته که دست آن ها را برای انجام هرکاری فوق العاده باز قرار داده بود توانستند حداکثر بهره را از این کنسول ببرند و گرافیکی خارق العاده را پدید بیاورند. طراحی محیط بازی یکی از مهمترین ارکان گرافیکی بازیست که واقعآ کم نظیر طراحی شده است و دارای حداکثر جزئیات می باشد و نورپردازی های بازی نیز جلوه های گرافیکی محیط بازی را بسیار باشکوه ساخته اند. طراحی مدل کارکترها در کنار فیزیک و انیمیشن های بکار رفته در بازی نیز بسیار طبیعی و انعطاف پذیر به تصویر کشیده شده اند و مطمئنآ شما شگفت زده خواهند کرد. به طور کلی گرافیکی بازی تا حدی عالی بوده است که سازندگان نیازی برای ساخت Cutsceneهای Pre Render ندیده اند و تمام Cutsceneهای این بازی را به صورت Real Time طراحی کردند.

یکی دیگر از عوامل موفقیت MGS4 را می توان صداگذاری خارق العاده ی آن دانست. افکت های صوتی متعدد بکار رفته در طول مراحل این بازی کاملآ حس حضور در یک جنگ را به شما منتقل می کند و سازندگان حتی از کوچکترین صداها و افکت هایی که ممکن است در حین انجام بازی ایجاد شوند هم چشم پوشی نکرده اند و همه را به بهترین شکل در بازی قرار داده اند. دیالوگ هایی که بین شخصیت های بازی در طول Cutsceneها رد و بدل می شوند هم بسیار عالی و سینماتیک می باشند و به هیچ وجه شما را خسته نخواهند کرد. موزیک های انتخاب شده و طراحی شده نیز کاملآ متناسب با حال و هوای بازی هستند و در بسیاری از مواقع با درامی که با خود به همراه دارند به شدت شما را تحت تاثیر قرار می دهند.
این بازی دارای بخش آنلاین جدا و زیبایی تحت عنوان Metal Gear Online می باشد. این بخش از بازی دارای پنج Map گسترده هست و تا سقف 16 Player را پشتیبانی می کند و دارای Modeهای متنوعی شامل: Deathmatch ،Team Deathmatch ،Capture Mission ،Rescue Mission ،Base Mission و Sneaking Mission می باشد که هر یک نیز جذابیت خاص خود را دارند. در ابتدای ورود به MGO بعد از ساختن ID گیمر باید کارکتر مورد نظر خود را به کمک ابزارهایی که بازی در اختیارش قرار داده است بسازد و سپس می تواند به انجام یکی از Modeها بپردازد. سازندگان در نسخه ی آنلاین بازی نیز ماهیت اصلی سری بازی های Metal Gear یعنی مخفی کاری را حفظ کرده اند و گیمر می تواند در کنار اکشن رو در رو از تمام تکنیک های مخفی کاری بازی از جمله CQC اینبار در مقابل دوستان و حریفان باهوش خود استفاده کند تا بدین وسیله در کار خود موفقتر شود. در MGO تعدادی Skill وجود دارد که با توجه به نوع عملکرد گیمر در بازی، این Skillها Level Up می شوند و این امر مزایایی هم دارد. به طور مثال کسی که در تیراندازی مهارت خود رانشان داده است علاوه بر اینکه Level او بالا می رود سرعت Reload کردن اسلحه ی او نیز بیشتر می شود. یا کسی که در طول بازی بیشتر از CQC یا چاقو در مقابل حریفانش استفاده کند همراه با بالا رفتن Level، گنجایش Health او نیز بیشتر می شود و سرعتش هم بالاتر از قبل خواهد شد.

شاید بتوان جالب ترین ترین رقابت MGO را Sneaking Mission دانست که در آن یکی از گیمرها در نقش Snake و دیگری در نقش Mark II او را پشتیبانی می کند و گیمرهای دیگر در غالب دو تیم به صورت Team Death Match با هم رقابت می کنند و هر تیمی که بیشتر از سایرین Snake را از بین برد آن تیم برنده ی آن مسابقه می شود. کسی هم که در نقش Snake قرار دارد برای پیروزی باید با استفاده از امکانات مخصوص Snake مثل OctoCamo، Solid Eye و تهدید کردن و ... به کمک دیگر هم گروهیش که در نقش Mark II قرار می گیرد دشمنانش را نابود سازد و مقدار معینی Dog Tag (پلاک) را از طریق آن ها جمع آوری کند.
در پایان باید گفت که بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots از هر جهت یکی از بهترین هاست و تمام خصوصیات فنی یک بازی فوق العاده به همراه یک داستان بی نظیر را در خود جای داده است. MGS4 همچنین رقابت را برای دریافت برترین بازی سال 2008 میلادی با وجود بازی Grand Theft Auto IV بسیار داغ و حساس کرده است به همین واسطه ما نیز به همه ی PS3 داران پیشنهاد می کنیم که این بازی تاریخی که در حقیقت بزرگترین عنوان انحصاری PS3 به حساب می آید را از دست ندهند زیرا ممکن است دیگر چنین بازی بزرگی برای این کنسول منتشر نشود