نقد و بررسی کامل بازی GrandTheftAutoIV

برای خواندن این نقد کامل و زیبا به ادامه مطلب بروید

Grand Theft Auto ، نامی که تمامی گیمرها با آن آشنا هستند و برای عرضه ی هر نخسه از آن بی صبرانه لحظه شماری می کردند و می کنند . داستان فوق العاده ، گیم پلی بی نظیر ، گرافیکی حیرت آور به همراه هزاران ویژگی منحصر به فرد دیگر ، عواملی متعدد برای محبوبیت بیش از حد این سری از بازیها هستند و فروش 15 میلیونی نسخه ی PS2 آخرین نسخه ی منتشر شده از این سری بازی ها یعنی GTA SanAndreas و لقب گرفتن آن به عنوان پرفروش ترین بازی تمام دوران کنسول PS2 به شدت این نکته را تایید می کند . اکنون نیز سازندگان این بازی در استودیوی Rockstar North در حال کار بر روی چهارمین نسخه از این سری بازی ها هستند . نسخه ای که در حال حاضر تنها قرار است بر روی دو کنسول Xbox 360 و PS3 در 16 اکتبر امسال روانه ی بازار شود و این اولین نسخه از این سری بازی هاست که برای کنسول های نسل بعد در دست ساخت است .



نمایشگاه E3 سال 2006 زمانی بود که GTA IV برای اولین بار معرفی شد . در کنفرانس خبری Microsoft در 9 May به واقع مهمترین خبر آن سال در این نمایشگاه بزرگ منتشر شد . زمانی که Peter Moore (مدیر سرگرمی های ویدیویی و اختراعات کمپانی Microsoft) آستین دست سمت چپ خود را بالا زد و لوگوی Grand Theft Auto IV را که بر روی بازویش نوشته شده بود را به همه ی تماشاگران حاضر در آنجا نشان داد و در نمایشگاه غوغایی به پا شد ، او بلا فاصله در همان لحظه اعلام کرد که این بازی قرار است در سال 2007 تنها برای کنسول Xbox 360 روانه ی بازار شود . اما خبر انحصاری بودن این بازی برای Xbox 360 چند ساعتی بیشتر دوام نداشت چرا که چند ساعت بعد در همان روز کمپانی Take2 اعلام کرد که GTA IV در 16 اکتبر امسال علاوه بر کنسول Xbox 360 برای کنسول PS3 نیز عرضه خواهد شد .


تا پیش از عرضه ی اولین تریلر GTA IV ، بازار شایعات در مورد این بازی فوق العاده داغ بود . چراکه حتی عکس هایی از این بازی منتشر شده بود که نشان می داد که شخصیت اول این نسخه زن خواهد بود و سایت هایی نیز با انتشار تصاویری اعلام کردند که داستان این نسخه در شهر لندن به وقوع می پیوندد و... . اما با عرضه ی اولین تریلر این بازی در 28 March سال 2007 با عنوان Things will be different تمام این شایعات خود به خود تکذیب شد و اولین اطلاعات این بازی توسط این تریلر داده شد . بعد از عرضه ی این تریلر نیز ، سایت ها و مجلات مختلف بازی دست به کار شدند و با انجام مصاحباتی طولانی با سازندگان این بازی خصوصآ Dan Houser (مدیر کمپانی Rockstar Games) اطلاعاتی متعدد از این بازی را بدست آوردند تا ما نیز بتوانیم این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم . ساخت Grand Theft Auto IV در نوامبر سال 2004 آغاز شد و هم اکنون نیز حدودآ 150 نفر در حال کار بر روی این نسخه هستند تا بتوانند یک بازی فوق العاده ی دیگر را در سال 2007 روانه ی بازار کنند و عنوان بهترین بازی سال را که چندان هم دور از دسترسشان نیست را ازان خود سازند .



داستان بازی Grand Theft Auto IV در زمان کنونی یعنی در سال 2007 و در Liberty City به وقوع می پیوندد . شهری که شبیه سازی شده از شهر نیویورک آمریکاست . قهرمان این نسخه Niko Bellic نام دارد . او فردی اهل اروپای شرقی می باشد و در کشور خود در کار قاچاق انسان بوده است اما او دیگر از این کار خسته شده است و قصد دارد تا زندگی تازه ای را آغاز کند و این در حالی بود که Roman ، پسر عموی Niko نیز که در Liberty City زندگی می کرد با فرستادن E-mail های متعدد از او دعوت می کرد که به آنجا برود . Roman به Niko می گفت که در Liberty City من به همه ی خواسته ها و آرزوهایم رسیده ام و اکنون 15 ماشین اسپرت و دو زن و ثروت فراوانی دارم . Niko هم که قصد داشت تا زندگی جدیدی را شروع کند و گذشت ی سیاهش را از یاد ببرد به امید گفته های Roman به Liberty City سفر کرد و در آنجا Roman را یافت و فهمید که Roman یک راننده تاکسی ساده بیش نیست و در محله ی نسبتآ فقیر نشین Broker زندگی می کند . بله ، Roman به او دروغ بزرگی گفته بود چراکه او نه تنها زندگی خوب و راحتی نداشت ، بلکه دارای قرض و گرفتاری های فراوانی نیز بود و گروه های مختلف تبهکاران Liberty City خصوصآ مافیای روسیه هم برای او مشکلات جانی و مالی زیادی به وجود آورده بودند و Roman از دست آن ها امنیت نداشت . Roman برای مقابله با تمام این مشکلات نیاز به یک پشتیبان داشت تا بتواند آن ها را رفع کند و با توجه به شناختی که از Niko و توانایی هایش داشت ، او را بهترین پشتیبان و کمک کننده ی خود می دانست و به همین جهت به Niko چنین دروغی را گفت تا او را به آنجا بکشاند . Niko هم که دیگر در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفته بود و راهی هم برای برگشت نداشت باید با مشکلات جدیدش دست و پنجه نرم می کرد و زندگی تازه اش را با وجود این مشکلات آغاز می نمود . او برای رفع این مشکلات نیاز به پول داشت و برای دستیابی به پول می بایست بار دیگر به جرم و جنایت دست بزند و اینجاست که داستان هیجان انگیز بازی آغاز می شود ...



همانطور که گفته شد ، Liberty City در این نسخه شبیه سازی شده از شهر بزرگ نیویورک است . Liberty City از لحاظ وسعت کمی از SanAndreas کوچکتر است اما باید خاطر نشان کرد که بیش از نیمی از وسعت SanAndreas را جاده ها ، جنگل ها و مناطق خارج شهری اشغال کرده بود ولی در Liberty City تمام محیط بازی را تنها یک شهر پوشانده است . شهری که به گفته ی سازندگان بازی بر روی اینچ به اینچ آن با دقت کار شده است و هیچ جای تکراری و بی فایده ای در آن وجود نخواهد داشت در نتیجه Liberty City را می توان فوق العاده وسیع دانست به گونه ای که شهری به بزرگی آن را در هیچ بازی دیگری نبوده است . بزرگی این شهر تا حدیست که سازندگان بازی اعلام کرده اند که اگر شما بخواهید با یک ماشین سواری از گوشه ای به گوشه ی دیگر شهر بروید ، به دلیل وجود خیابان های فراوان و ترافیک موجود در برخی از آن ها به راحتی یک ساعت از وقت شما گرفته خواهد شد .
شهر نیویورک از پنج بخش وسیع و جدا از هم تشکیل شده است و سازندگان این بازی نیز تمام این پنج بخش را در بازی به طور کامل شبیه سازی کرده اند و تنها قسمت کوچکی از منطقه ی New Jersey را به دلایلی نامشخص در Liberty City قرار نداده اند . Rockstar همچنین طبق معمول گذشته نام هر یک از بخش ها را هم تغییر داده و نامی تقریبآ شبیه به نام واقعیشان را به جایشان در بازی قرار داده است بدین صورت که منطقه ی Brooklyn در این بازی Broker نام گذاری شده است . منطقه ی Queens نیز Dukes نام دارد . Manhatan به Algonquin معروف است . منطقه ی Bronx هم Bohan نام خواهد داشت و بالاخره منطقه ی New Jersey به منطقه ی Alderney شهرت دارد . تمامی این مناطق دارای مردمان خاص خود هستند و نوع فرهنگ و لباس و حرکات و حتی رفتار ساکنان این مناطق با مناطق دیگر متفاوت می باشد . این پنچ بخش همگی از یکدیگر جدا هستند و توسط پل ها و تونل هایی همانند آنچه که در نیویورک امروزی هست با یکدیگر مرتبط می شوند .


در GTA IV خشونت های واقعی و جرم و جنایت هایی که در نیویورک امروزی وجود دارد نیز به خوبی گنجانده شده است و اکثر گروه های تبهکار معروفی که در نیویورک ساکن هستند در Liberty City هم به چشم می خورند . گروه های معروفی نظیر مافیای روسیه و ایتالیا . این دو گروه با یکدیگر اختلافاتی نیز دارند و درگیری هایی با هم داشته و خواهند داشت و Rockstar نیز تمام این جزئیات را در بازی و در خلال داستان آن قرار داده است . همچینین گروه های تبهکار چینی و یاکوزا های ژاپن نیز در این بازی وجود خواهند داشت . این دو گروه نیز در GTA IV در نواحی ساحلی منطقه ی Broker ساکن هستند .

در Grand Theft Auto IV شما قادر خواهید بود وارد اکثر ساختمان های شهر و خصوصآ فروشگاه ها و دیگر مراکز عمومی بشوید و به گشت و گذار در داخل آن ها بپردازید و نکته ی مهمی که در اینجا لازم به ذکر است این است که بر خلاف نسخه های قبلی در این بازی دیگر هیچ نوع Loading و وقفه ای برای ورود و خروج از ساختمان ها وجود نخواهد داشت و شما در همان لحظه که در خیابان هستید می توانید در ساختمان مورد نظر خود را باز کنید و وارد آن شوید .

در این نسخه رو به واقعی گرایی بسیار بیشتر از نسخه های قبل شده است . به طور مثال شما دیگر برای دزدیدن ماشین نمی توانید به راحتی در هر یک از ماشین های مورد نظر خود را باز کرده و واردش شوید و آن را به حرکت در آورید . در این بازی بعد از زدن دکمه ی دزدیدن ماشین Niko در ابتدا اطرافش را خوب نگاه می کند تا کسی متوجه او نباشد و سپس با آرنجش شیشه ی ماشین را می شکند و بعد از آن از داخل ماشین در را باز می کند و وارد ماشین می شود . او سپس برای روشن کردن ماشین سیم های زیر فرمان ماشین را دستکاری می کند و ماشین را روشن می سازد و در این هنگام است که شما می تواند با آن ماشین حرکت کنید . همچنین در این نسخه علاوه بر دوربین های موجود در نسخه های قبلی سری بازی های GTA دوربین جدیدی برای زمانی که در داخل ماشین قرار دارید وجود خواهد داشت که به شما این اجازه را می دهد تا بازی را از نمای داخلی خودرو و تقریبآ به صورت اول شخص دنبال کنید .


در Grand Theft Auto IV دیگر شما توانایی سوار شدن هواپیما و هدایت کردن آن را نخواهید داشت که البته سازندگان این امکان را هم در جهت واقعی تر نشان دادن بازی از گیمر سلب کرده اند و در این باره گفته اند که در این بازی شما در داخل یک شهر هستید و هیچ کسی برای جا به جایی از محله ای به محله ی دیگر یک شهر از هواپیما استفاده نمی کند و این کار دور از عقل هست . البته این بدین معنا نیست که در بازی هیچ فرودگاهی وجود ندارد . در Liberty City یک فرودگاه بسیار بزرگ گنجانده شده است و هواپیماهای زیادی هم در این فرودگاه وجود خواهد داشت اما شما توانایی استفاده از آن ها را نخواهید داشت . اما هیچ نگران نباشید . در این بازی برای پرواز راه های دیگری نظیر سوار شدن هلیکوپتر وجود خواهد داشت و شما می توانید از این طریق علاوه بر جابه جا شدن از نقطه ای به نقطه ی دیگر ، شهر زیبا و پر زرق و برق Liberty City را از آسمان ببینید و از آن لذت ببرید . دیگر وسایل نقلیه ی موجود در نسخه های قبلی نیز نظیر ماشین ، موتور ، قایق و ... نیز در این نسخه وجود دارند اما تنوع آن ها اینبار بیش از پیش شده است به طور مثال تنوع ماشین ها در این بازی از انواع خودروهای آمریکایی دهه ی 70 (Muscle Cars) گرفته تا جدیدترین و پرسرعت ترین خودروهای سال 2007 میلادی .

Niko در GTA IV نمی تواند همانند CJ در GTA SA سلمانی برود و اصلاح کند و یا غذا بخورد و چاق شود و ... چرا که به گفته ی سازندگان بازی رفتار جدی Niko و اندام متناسب او اجازه ی قرار دادن چنین امکاناتی را در بازی به ما نمی دهد ضمن اینکه این امکانات تنها مخصوص نسخه GTA SanAndreas بوده است و ما دوست نداشتیم این امکانات کلیشه ای و تکراری را در این نسخه هم قرار دهیم و بازی را از هدف اصلیش دور کنیم . در این نسخه شما تنها می توانید لباس Niko را تغییر دهید . یکی از توانایی های جالبی که Niko در این بازی دارد ، توانایی بالا رفتن از تیرهای چراغ برق است . علاوه براین Niko می تواند از پله های نجات ساختمان های مختلف و نردبان ها هم بالا برود .


Niko در این بازی یک موبایل نیز با خود به همراه خواهد داشت . این موبایل در این نسخه نقش اساسی و مهمی را ایفا می کند . در نسخه های قبلی این سری از بازی ها ، موبایل فقط وسیله ای بود که دیگران به شما تماس بگیرند و از طریق آن به شما ماموریت بدهند اما در این نسخه شما علاوه بر اینکه می توانید ماموریت های خود را به وسیله ی موبایل دریافت کنید ، می توانید به وسیله ی آن با دیگران هم تماس بگیرید و از آن ها چیزهای مختلفی را درخواست کنید . هنگامی که Niko موبایلش را در دست می گیرد ، در گوشه ی پایین سمت راست تصویر نمایی از موبایل او ظاهر می شود . موبایل Niko یک موبایل پیشرفته با صفحه ی LCD است و دارای چهار بخش اصلی Phonebook ، Messages ، Organizer و Camera می باشد . در قسمت Phonebook شما می توانید شماره ی افرادی را که آن ها را می شناسید و قبلآ با آن ها ملاقات کرده اید را بیابید و با آن ها تماس برقرار کنید . در قسمت Messages نیز شما می توانید پیام هایی را که به شما فرستاده شده است را بخوانید و در قسمت Organizer شما می توانید برنامه های روزانه ی Niko را ببینید و بالاخره در قسمت Camera نیز شما قادر خواهید بود از محیط اطراف خود عکس بگیرید . Niko همچنین در این بازی توانایی دسترسی به کامپیوتر در کافی نت های موجود در شهر را هم برای استفاده از اینترنت خواهد داشت و می تواند از این طریق از محیط و افراد اطراف خود اطلاعات کسب کند و فایلهایش را هم آپلود نماید . البته هنوز اطلاعات زیادی در رابطه با این قابلیت تازه داده نشده است اما مطمئنآ این نوآوری جالب هم نقش مهمی در روند بازی خواهد داشت .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد