مروری بر سری بازی های Grand Theft Auto

برای خواندن مقاله به ادامه مطلب بروید

Grand Theft Auto نام سری بازی های معروف و پر آوازه ایست که توسط کمپانی اسکاتلندی Rockstar North ساخته و به وسیله ی Rockstar Games نیز منتشر می شود. این سری بازی ها از سال 1997 شروع شد که تا به امروز 9 قسمت از آن ساخته و عرضه شده است و 1 قسمت دیگز از بازی تحت عنوان GTA: Chinatown Wars نیز در حال ساخت برای کنسول دستی DS می باشد. بازیگران سینمایی همچون Michael Madsen ، Burt Reynolds ، Dennis Hopper ، Samuel L. Jackson ، Chris Penn ، James Woods ، Joe Pantoliano ، Frank Vincent ، Robert Loggia ، Peter Fonda نقش صداپیشگان بازی را در قسمت های مختلف سری GTA به عهده گرفته اند. نام تمامی قسمت های بازی نیز از کلمه Grand Theft Auto گرفته شده است که استناد می کند به دزدی ماشین ها و وسایل نقلیه. طبق گفته Take Two این سری بازی ها تا تاریخ 26 می 2008 بیش از 70 میلیون نسخه فروخته است.


گیم پلی بازی مخلوطی از اکشن، ماجراجویی، رانندگی و در برخی مواقع نقش آفرینی و مخفی کاری است. داستان این سری بازی ها بیشتر حول شخصیت هایی می گردد که تلاش دارند از میان جنایتکاران زیرزمینی (Underworld) خودی نشان دهند. اگرچه که انگیزه ی هر کدام در هر قسمت از بازی کاملاً متفاوت است. دشمنان بازی نیز کسانی هستند که یا معمولاً خیانت کرده اند یا در رسیدن به هدف خود فشار زیادی را به شما وارد می کنند و سعی می کنند تا مانع از انجام کارهایتان شوند.


بازی GTA به بازیباز اجازه می دهد که نقش یک جنایتکار را در یک شهر بزرگ به عهده بگیرد. شخصیتی معمولاً بی ادب که در طول بازی و پیشرفت در آن، در جنایت و تبهکاری نیز پیشرفت خواهد کرد. سری GTA نوعی از بازی گشت زنی آزاد است که به نام Sandbox شناخته میشود که به بازیباز آزادی عمل بسیاری را می دهد مبنی بر اینکه چه کاری انجام دهد و چطور انجام دهد و با چه وسیله ای انجام دهد. بر خلاف بازی های مرسوم دیگر موجود که یک سری مراحل را به صورت ترتیبی با گیم پلی خطی در اختیاز بازیباز قرار می دهند در سری GTA بازیباز می تواند مرحله ای را که می خواهد انجام دهد، خودش انتخاب کند. در شهرهای بازی نیز می توان کاملاً آزادانه پرسه زد و به گشت و گذار پرداخت، شهرهایی که دارای ساختمان های زیادی است و همچنین دارای ماموریت های کوچک و بزرگیست که می توان به انجام آنها پرداخت. ماموریت های گوناگونی برای تکمیل در بازی وجود دارد؛ یکسری از ماموریت ها که برای پیشبرد داستان بازی باید تکمیل شوند، ماموریت هایی نظیر دزدی از بانک، قتل و جنایتهای سازمان دهی شده ی دیگر. یکسری از ماموریت های دیگر نیز نظیر رانندگی، کشمکش های خیابانی، مسابقات خیابانی یا یادگیری برای کنترل کردن یک هواپیما به عنوان مراحل جانبی در بازی وجود دارد که در هر لحظه از بازی می توان به انجام آنها پرداخت.

در نسخه های اخیر بازی (بعد از نسخه Grand Theft Auto 2) بازیباز با داستانی پیچیده تر روبرو می شود، به طوری که بازیباز باید با رویدادهایی که برایش رخ می دهد مبارزه کرده و در نهایت موفق شود. رویدادهایی که در آن به بازیباز خیانت می شود یا به حال خود رها می شود تا بمیرد یا تجربه ی هرحادثه ی تلخ دیگر، که به بازیباز انگیزه می دهد به وسیله ی جنایتکاری و تبهکاری پله های موفقیت را بپیماید و نهایتاً در پایان داستان پیروز میدان باشد.


شهرها در سری بازی های GTA توسط عناصر زیادی به عنوان شهری زنده تلقی می شوند. از عواملی که به زنده بودن شهر کمک می کند شهروندانی هستند که از قوانین مقررات و چراغهای راهنما پیروی می کنند، سیستم تغییر شب و روز، تغییر آب و هوا، جرم جنایت هایی که گاه و بی گاه در شهر رخ می دهد، تعقیب و گریزهای پلیس و شهروندان و بسیاری از موارد دیگر که این سری بازی ها را با عناوین دیگر متمایز می سازد.

بعد از عرضه بازی GTA III بحث و جدال های زیادی در دادگاه علیه این بازی انجام شد و نقد و انتقاد های زیادی از فعالیت های غیر قانونی که در این بازی در قیاس با بازی های دیگر قابل انجام بود صورت گرفت. بازیباز می توانست طیف وسیعی از جرم و جنایت ها را مرتکب شود. از جمله کشتن پلیس ها و پرسنل نیرو های نظامی. از جمله مخالفان این بازی Jack Thompson،Senator Hillary ، Rodham Clinton و Julia Boseman بودند. این افراد بر این باورند که شخصی که این بازی را انجام می دهد سعی در پیروی از آنها را دارد که در دنیای واقعی این گونه اعمال پیامدهای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

موفقیت های سری بازی GTA نام این بازی را در کتاب رکوردهای گینس نیز در زمره ی 10 رکورد برتر دنیا در قسمت بازی ها ثبت کرده است. این رکوردها شامل بیشترین بازیگر میهمان در بازی، بزرگترین صداپیشگی بازیگران در بازی ویدیوی (GTA: SanAndreas)، بیشترین Soundtrack در طول بازی (GTA: SanAndreas) و موفق ترین لانچ که متعلق به بازی GTA IV می باشد.

و اکنون مروری گذرا بر تمامی نسخه های سری بازی های Grand Theft Auto:


Grand Theft Auto: این نسخه اولین عنوان این سری بوده است که بر روی کنسول PlayStation و کامپیوتر در تاریخ 1997 عرضه شد. بازی در سه شهر مختلف Liberty City، San Andreas و Vice City اتفاق می افتاد. بعدها یک نسخه از این بازی نیز برای کنسول دستی Game Boy عرضه شد.


Grand Theft Auto II: دومین نسخه از این سری در سال 1999 برایPC ، PlayStation و DreamCast با ویژگی های منحصر به فرد و بهتری عرضه شد، گرافیک بازی بهتر شده بود و بازیباز در بازی اختیار عمل بیشتری پیدا کرده بود. نسخه ای از این قسمت نیز با تاخیر برای کنسول Game Boy عرضه شد.


Grand Theft Auto III: این بازی در اکتبر 2001 عرضه شد. بازی در شهر Liberty City اتفاق می افتاد که بر اساس شهر New York ساخته شده بود ولی عناصری از شهرهای دیگر آمریکا را نیز در خود داشت. این قسمت حالت دید سوم شخص را وارد سری بازی های GTA کرد که از حالت بالا به پایین که در سری های قبلی از آن استفاده می شود خیلی بهتر بود (با این وجود بازیباز قادر بود از قسمت option زاویه ی دوربین بازی را به همان حالت قدیمی تغییر دهد). گرافیک بازی نیز به لطف موتور گرافیکی 3 بعدی بازی بهبود قابل توجه ای یافته بود و با سری قبلی بازی کاملاً تفاوت داشت. گیم پلی بازی نیز دچار تحولی اساسی شده بود به طوری که بازیباز قادر بود از نمای سوم شخص و به صورت سه بعدی آزادانه در شهر به گشت و گذار بپردازد. بر خلاف بازی های معمول دیگر که بازیباز در آخر هر مرحله با یک Boss رو به رو می شود و به مرحله ی بعدی می رود سری GTA حالتی انتخابی را برای انجام مرحله ها داشت. حالت چندنفره در بازی وجود نداشت اما در عوض GTA III در بخش های صداگذاری و داستان بازی نیز پیشرفت های چشمگیری داشت. در سری های قبلی GTA صحبت ها به صورت انیمیشن های کوتاه در انتهای هر مرحله انجام میشد و در باقی مواقع ارتباطات به صورت زیرنویس در پایین صفحه نمایش داده می شد اما در این نسخه صداگذاری بازی کاملاً تغییر کرده بود و از کاراکتر ها و صداپیشگان حرفه ای در بخش صدای بازی استفاده شده بود. GTA III فروش بسیار خوبی را به لطف پیشرفت ها و سبک جدیدی از بازی که ارائه داده بود داشت.


بعد از موفقیت GTA III عنوان GTA: Vice City در سال 2002 عرضه شد. بازی در سال 1986 در Vice City اتفاق می افتاد که این شهر بر اساس شهر Miami ساخته شده بود. GTA: VC اولین بازی بود که تجربه ی پرواز با وسایل نقلیه مانند هلی کوپترها را برای بازیباز به ارمغان آورده بود.


بعد ازGTA VC   بازی GTA: SanAndreas در تاریخ اکتبر 2004 عرضه شد. این بازی در تابستان سال 1992 اتفاق می افتاد و تمرکز زیادی بر گانگسترهای کالیفرنیا و همه گیر شدن مواد مخدر از جمله کراک و کاوکائین داشت. بازی در شهر San Andreas اتفاق می افتاد که بر اساس شهر های California و Nevada ساخته شده بود. خصوصاً دارای حال و هوای و شباهت های زیادی همانند شهرهای Los Angles، San Francisco و Las Vegas بود که در بازی به Los Santos ، San Fierro و Las Venturas نام برده می شدند. این بازی توسط Rockstar برایPlayStation 2 ، PC و Xbox عرضه شد و رتبه ی M به بازی اختصاص داده شد.


Grand Theft Auto Advance نیز در سال 2004 برای کنسول Game Boy توسط شرکتی به نام Digital Eclipse ساخته و عرضه شد که نسخه ای از حالت دوربین بالا به پایین GTA III بود. این بازی نیز درجه ی M را از ESRB گرفت.


در سالهای 2005 و 2006، Rockstar دو بازی برای PSP عرضه کرد که هر دوی این بازی ها توسط Rockstar Leeds ساخته شدند. GTA: Liberty City Stories مقدمه ای بر بازی GTA III بود که در سال 1988 اتفاق می افتاد. نسخه ی پورت شده ای از این بازی برای PS2 هم در تاریخ 6 ژوئن 2006 توسط Rockstar عرضه شد. GTA: Vice City Stories نیز در تاریخ 31 اکتبر 2006 برای PSP عرضه شد که بازی در سال 1984 در Vice City و دو سال قبل از اتفاقات و رویدادهای GTA: Vice City اتفاق می افتد. نسخه ای از بازی برای PS2 نیز در تاریخ 6 مارس 2006 عرضه شد.


Grand Theft Auto IV: جدیدترین قسمت از سری بازی های GTA که تاکنون عرضه شده است یعنی GTA IV در تاریخ 29 آوریل 2008 بعد از چیزی حدود 6 ماه تاخیر عرضه شد. این اولین قسمت از سری بازی GTA بود که بر روی دو کنسول Play Station 3 و Xbox360 عرضه می شد که البته در نوامبر 2008 برای PC نیز عرضه خواهد شد. موتور بازی GTA IV به نام  Rockstar Advanced Engine(به اختصار RAGE) موتور ساخته شده توسط خود Rockstar است. این بازی در شهر دوباره طراحی شده ی Liberty City اتفاق می افتد که نسبت به نسخه های قبلی بسیار بزرگتر بوده و شباهت بیشتری به شهر NewYork دارد. این قسمت از بازی عناصری از حالت Online را نیز وارد دنیای GTA کرده است. همچنین تاکنون تایید شده است که Content های انحصاری از بازی برای کنسول X360 وجود خواهد داشت. بازی GTA IV در روز اول لانچ توانست 609.000 نسخه را فقط در UK بفروشد و تاکنون بیش از 10 میلیون نسخه را نیز در سراسر جهان به فروش برساند و حدود 900 میلیون دلار را نصیب Rockstar کند!

در اواخر 2008 نیز Grand Theft Auto: Chinatown Wars برای کنسول دستی DS عرضه خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد