نقد و بررسی بازی Race Driver: GRID

برای خواندن نقد به ادامه مطلب بروید

Codemasters با بازی GRID تحولی اساسی در سری Race Driver ایجاد کرد. این سری بازی‌ها از ابتدا(سال 1997) با نام TOCA Touring Car شناخته می‌شدند؛ ولی به تدریج تغییراتی در عنوان و سبک آن‌ها بوجود آمد تا این تیم بازی‌ساز پس از یک دهه، نتیجه‌ی تلاش چندین ساله‌ی خود را بگیرد. با تحولات بوجود آمده، GRID به یک عنوان عامه‌پسند تبدیل شده و می‌توان گفت از ترکیب چندین بازی موفق سبک Racing تشکیل شده است.

مانند اکثر بازی‌های این سبک، GRID نیز فاقد داستانی سینماییست. بخش یک نفره‌ با دو عنوان GRID World و Race Day در منوی بازی مشخص است. با ورود به قسمت GRID World، شما در نقش راننده‌ای تازه کار بازی را آغاز می‌کنید. پس از مدتی گروهی تشکیل داده و وارد مسابقات مختلف می‌شوید. این مسابقات به سه Region(منطقه‌ی) USA ،Europe و Japan تقسیم شده‌اند که هر یک شامل سه کلاس مختلف هستند. ابتدا تنها می‌توانید در کلاس اول از هر سه منطقه شرکت کنید. هر منطقه، رویدادهای مخصوص به خود را دارد که با گذراندن آن‌ها، شهرت(Reputation) کسب می‌کنید. برای آزاد کردن کلاس بعدی از هر منطقه، نیاز به مقدار مشخصی شهرت دارید. پس از اینکه میزان شهرتتان به عدد یک میلیون برسد، می‌توانید در کلاس جهانی شرکت کنید. در حالت Race Day هم با انتخاب منطقه، کلاس و ماشین دلخواه، می‌توانید به صورت یک نفره آن‌ها را انجام دهید.


با شرکت در رویدادهای مختلف بازی، علاوه بر این که به میزان اعتبار یا شهرت شما افزوده می‌شود، اگر مطابق شرایط توافق شده با اسپانسرها(به عنوان مثال با پیروزی در یک مسابقه بدون آسیب دیدگی) عمل کنید، مقداری پول به حساب بانکی شما اضافه می‌شود. کاربرد این پول‌ها، در خرید ماشین و استخدام هم تیمی جدید است. قبل از ورود به هر رویداد، باید یکی از ماشین‌های مختص آن را انتخاب و سپس خریداری کنید. برای این کار دو راه وجود دارد. یکی خرید خودرویی نو یا انتخاب یکی از سه ماشین کار کرده موجود در فروشگاه eBay Motors که اسپانسر اصلی بازی GRID نیز می‌باشد. تعداد دفعات خرابی، شرکت در رویدادها، پیروزی‌ها و مسافت کارکرد خودروهای موجود در این فروشگاه مشخص شده. با توجه به این مشخصات، می‌توانید ماشین مورد نظر خود را با قیمتی مناسب‌تر تهیه کنید.

42 نوع ماشین در کلاس‌های مختلف وجود دارند که نسبت به دیگر بازی‌های سبک Racing تعداد نسبتاْ خوبیست. برخلاف آخرین عناوین سری NFS، در این بازی نمی‌توانید ماشین مورد نظر خود را Upgrade کنید ولی از نظر ظاهری می‌توانید تغییرات اندکی مثل انتخاب رنگ بدنه و درج شماره و لوگو بر روی خودرو ایجاد کنید. سازندگان نیز دلیلی منطقی برای این موضوع داشته‌اند "شما یک راننده هستید، نه یک مکانیک". تنوع Trackهای موجود در بازی از نظر تفاوت ظاهری بسیار خوب است؛ ولی تعداد آن‌ها نسبتا کم است و پس از مدتی تکراری می‌شوند.

کنترل بازی، واقع گرایانه است و مانند بازی‌های شبیه‌سازی باید با دقت بالایی رانندگی کنید تا سر پیچ‌هایی که تعدادی ماشین جلویتان وجود داشت، سالم بمانید! کنترل خودرو، هنگامی که نمای داخلی ماشین را انتخاب می‌کنید، بسیار مشکل است و نیاز به تمرین زیادی دارد. قبل از ورود به هر رویداد، می‌توانید درجه‌ی سختی دلخواه خود را انتخاب کنید. هرچه با درجه‌ی سخت‌تری وارد مسابقه شوید، تعداد Flashbackهایی(سیستم ماشین زمان!) که می‌توانید در آن مسابقه استفاده کنید، کمتر می‌شوند؛ ولی میزان اعتبار یا شهرتی که پس از اتمام رویداد کسب می‌کنید، افزایش می‌یابد. با انتخاب درجات سخت، حریفان بهتر رانندگی می‌کنند ولی باز هم احتمال خطا از سوی آن‌ها وجود دارد.





GRID با Engine ارتقا یافته‌ی بازی DiRT ساخته شده که اکنون با نام Ego شناخته می‌شود. سیستم تخریب پذیری مدل‌ها شگفت انگیز است. بر اساس شدت تصادفات، ماشین یا به عبارتی مدل‌ها آسیب می‌بینند، شیشه‌ها می‌شکنند و اجزای مختلف بدنه‌ی ماشین در برخی مواقع، از آن جدا شده و تا پایان مسابقه در جاده باقی می‌ماند. اکثر اشیاء موجود در محیط نیز پویا هستند و با برخورد ماشین‌ها به آ‌ن‌ها، به صورت واقع گرایانه جابجا می‌شوند. مدل ماشین‌ها جزئیات نسبتا خوبی دارند. محیط یا به عبارتی Trackها نیز با جزئیات دقیق و فوق العاده‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. تنها تماشاچیان متوسط کار شده ولی تعداد زیادی از آن‌ها در هر Track وجود دارد و با نزدیکی به محل قرارگیریشان، عکس العمل‌های جالبی نشان می‌دهند و انیمیشن‌های مناسبی دارند. یکی از ویژگی‌های بی نظیر GRID، درختان موجود در محیط است. علاوه بر طراحی عالی مدل درختان، اصلاْ احساس نمی‌کنید که آن‌ها تکراری هستند و احتمالاْ از قابلیتی مانند نرم افزار Speed Tree برای ساخت درختان استفاده شده. در مسابقات 24Hours نیز از سیستم نورپردازی و گردش پویای روز و شب استفاده شده. به این صورت که ابتدای شروع مسابقات، هوا کاملا روشن است و به تدریج و با گذر زمان به صورت Real-time‌ تاریک می‌شود و در پایان مسابقه نیز به حالت اول(روز) بازمی‌گردد. از دیگر ویژگی‌های گرافیکی بازی می‌توان به نوپردازی، بافت‌ها و سایه‌زنی بسیار خوب آن اشاره کرد.

منوی بازی همانند عنوان DiRT طراحی سه بعدی و فوق العاده جذابی دارد. هنگام بارگذاری مراحل نیز اطلاعات مفیدی مانند تعداد پیروزی‌ها، میزان رکوردها، رویداد مورد علاقه و ... را می‌توانید مرور کنید. البته این موارد هم نسبت به بازی نام برده شده، بهبود یافته‌اند و مشکلاتی مانند کندی و افت فریم را در آن‌ها کمتر مشاهده خواهید کرد.


بر روی صداگذاری بازی نیز به خوبی کار شده است. صدای ماشین‌ها، تشویق تماشاچی‌ها و برخورد مدل‌ها با یکدیگر عالی هستند. در حین انجام بازی، هم تیمی و راهنمای شما مواردی مانند جایگاه(مقام)، میزان و قسمت آسیب دیده ماشین و برخی موارد دیگر را گزارش می‌دهند. صدای آن‌ها نیز کیفیت خوبی دارد ولی طبیعیست که پس از مدتی این موارد تکراری شوند. موزیک‌های بکار رفته در منوی بازی و همچنین موزیک‌هایی که در لحظات و مسابقات حساس پخش می‌شوند، جذاب هستند. تنها صدای ترمز ماشین‌ها زیاد مناسب نیست.

بخش چند نفره‌ی بازی شامل دو قسمت Online و Lan است. بخش Online از حالت‌های Ranked(دارای سیستم رتبه بندی)، Non Ranked(بدون سیستم رتبه بندی) و Private(شخصی) تشکیل شده است. هنگامی که میزبانی برای بازی‌ها وجود نداشته باشد، شرکت‌کنندگان در ابتدا باید به منطقه و کلاس مورد نظر خود رای دهند. پس از گذشت چندین ثانیه این رای گیری‌ها به اتمام می‌رسند، سپس منطقه و کلاسی که بالاترین تعداد رای را آورده باشد، انتخاب می‌شود. بعد از این مرحله شرکت‌کنندگان می‌توانند در کلاس انتخاب شده، یکی از ماشین‌های موجود را با زدن کلید Ctrl انتخاب کنند و پس از اینکه تمامی شرکت‌کنندگان اعلام آمادگی کنند، رویداد و مسابقه آغاز می‌شود. یکی از عواملی که گیمر را ترقیب به انجام بخش چند نفره می‌کند، حالت Ranked است. در این حالت با شرکت در رویدادهای مختلف امتیاز کسب می‌کنید و عنوانی به شما تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال در ابتدا عنوانی که به همه داده می‌شود "تازه کار" است و آخرین و بهترین عنوانی که تنها به یک گیمر داده می‌شود "افسانه" است. در بخش Leaderboards نیز می‌توانید رکوردهای ثبت شده شامل Lap Records  و Experience را مشاهده کنید. بخش چند نفره با دقت بسیار زیادی ساخته شده و کاملا واضح است که مراحل تست بازی، به خوبی پشت سر گذاشته شده‌اند.

باید به استودیوی سازنده(Codemasters) و Testerهای(آزمایش کننده‌های بازی که مشکلات را قبل از عرضه به سازنده گزارش می‌دهند تا برای برطرف سازی آن‌ها اقدام شود) بازی تبریک گفت. همانطور که پیش از این اشاره شد، GRID یک بازی عامه‌پسند و جذاب است که می‌تواند برای مدتی طولانی شما را سرگرم کند. فرقی ندارد طرفدار سری Gran Turismo ،Need for Speed ،Burnout ،Forza Motorsport یا دیگر بازی‌های سبک Racing باشید؛ در هر صورت از انجام GRID لذت خواهید برد.

GRID شامل کلاس‌ها و رویدادهای متنوعی از جمله Drift ،GT ،Muscle ،Derby ،24Hours و ... است که برخی از آن‌ها شامل انواع متفاوتی هستند و همچنین در مناطق مختلفی جریان دارند. به عنوان مثال Drift چندین حالت با نام‌های Freestyle ،GP ،Battle و Downhill دارد. رویدادهای Drift در این بازی بسیار خلاقانه و جذاب هستند. در بازی‌هایی مانند NFS ،Juiced 2 و ... تنها با نگه‌داری Comboها و Drift کردن در سرعت بالا، می‌توانستید امتیازات بهتری کسب کنید. در GRID علاوه بر این موارد، پرچم‌های قرمز رنگی سر پیچ‌ها قرار داده شده که با Drift کردن دور آن‌ها، می‌توان امتیاز جمع‌آوری کرد. در حالت اول(Freestyle) در محیطی باز قرار می‌گیرید که در زمانی مشخص باید در آن نقشه با Drift کردن، امتیاز کسب کنید. این حالت نیز در بازی‌های دیگر وجود نداشت و درکل GRID از نظر رویدادها و مسابقات، نوآوری‌هایی با خود به همراه داشته.

یکی دیگر از نوآوری‌های GRID، سیستم ماشین زمان(Flashback) آن است! هنگام مسابقات اگر مرتکب اشتباهی شوید می‌توانید به قسمت Instant Replay رفته و با استفاده از کلیدهای F2 و F3 زمان را تغییر داده، سپس به لحظه‌ای دلخواه برگردید. مراقب باشید، اشتباه قبلی را تکرار نکنید. این سیستم، زمانی محدود و کوتاه را ذخیره می‌کند. سریعاْ پس از اینکه بدرستی نتوانستید رانندگی کنید، در قسمتی موفق نشدید و یا تصادفی کردید، به جای Restart کردن آن مسابقه، از این قابلیت استفاده کنید.

هوش مصنوعی حریفان در تمامی رویدادها بی نظیر است. در دیگر بازی‌ها با انتخاب درجات سخت، معمولاْ حریفان اشتباهات کمتری می‌کردند و بیشتر ماشین‌ها نزدیک به یکدیگر حرکت می‌کردند. در GRID به صورت اتفاقی در حین مسابقات حریفان با اشتباهاتی مانند تصادفات مختلف، از دور خارج می‌شوند یا از دیگر ماشین‌ها عقب می‌افتند. هنگامی که یکی از شرکت‌کنندگان از دور خارج شد یا تصادفی صورت گرفت، در صورتی که زمان را به عقب بازگردانید و دوباره به بازی برگردید، احتمال دارد دیگر چنین حادثه‌ای را مشاهده نکنید. به دلیل هوش مصنوعی پیشرفته بازی، رقابت در GRID بسیار هیجان انگیز است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد